Maak kennis met:

Bruno Klekamp

Change Agent

ACHTERGROND

Psycholoog, trainer en coach. Geboren en getogen in Ommen en sinds mijn 18e wonend en werkend in Amsterdam. Ik raakte als jonge jongen erg geboeid in menselijk gedrag en groepsdynamiek en ben na wat omwegen als psycholoog gaan werken. Ik houd me het meest bezig met organisatieverandering, conflict, communicatie en groepsdynamieken. Daarnaast begeleid ik tv-kandidaten voor, tijdens en nadat ze meedoen aan tv-programma’s.

OPLEIDING

Msc/Drs. Psychologie A&O, Deep Democracy, Systeemtherapie

HEEFT GEWERKT MET

BDO, Kuehne + Nagel, Mazars, De Belastingdienst, KVdL, Dopper, UWV

foto van Michelle van de kasteele

OPLEIDING

Msc/Drs. Psychologie A&O, Deep Democracy, Systeemtherapie

HEEFT GEWERKT MET

BDO, Kuehne + Nagel, Mazars, De Belastingdienst, KVdL, Dopper, UWV

We are for real

Ik kan niet goed m’n werk doen als ik een bepaald beeld moet ophouden wat niet bij me past of wat sociaal wenselijk is. Ik vind het prettig om in sessies ook voorbeelden te delen waarin dingen misgingen en ik op m’n plaat ging. Leren van pijnlijke en vervelende situaties is natuurlijk nuttig maar het is soms moeilijk om die situaties bespreekbaar te krijgen. Als ik het voortouw neem in kwetsbaarheid, draagt dat bij aan een veilige en open dynamiek waarin mensen zichzelf (en anderen) durven te confronteren.

We are of the wall

Ik heb een wat atypische weg behandeld van een luie hotelschool leerling uit een dorp naar zelfstandig psycholoog in de grote stad. Ik kwam als student pas laat op gang en heb het MBO, HBO en WO doorlopen. In mijn master haalde ik achten, maar alles daarvoor ging met de hakken over de sloot. Tijdens en na mijn studie maakte ik uitstappen in o.a. de psychiatrie en operationeel managementrollen, en heb ik met zowel hele analytische als hele praktische mensen samengewerkt. Die verzameling aan diverse ervaringen maakt dat ik nu met diverse mensen op hetzelfde niveau kan komen. Daarnaast heb ik een grote bos krullen en ben ik 1,95 meter lang. Dus ‘of the wall’ zijn gaat dan ook een beetje vanzelf.

We innovate for tomorrow

Ik probeer elk jaar wel een opleiding of cursus te volgen binnen ons vakgebied. Als ik langere tijd niet iets nieuws probeer en mezelf betrap op een automatische piloot, dan word ik daar onrustig van en ben ik bang dat ik stil kom te staan. Dat kan er soms ook toe leiden dat ik een beetje paniekvoetbal ga spelen en aan van alles en nog wat begin. Dat zal vast niet altijd effectief zijn, maar ik geloof wel dat ik me daardoor blijf ontwikkelen. En ik vind van alles en nog wat tegelijkertijd doen ook gewoon heel erg leuk.

We float like a butterfly and sting like a bee

Van nature ben ik best conflict mijdend. Ik heb moeten leren om me comfortabel te voelen bij iemand confronteren omdat dat voorheen al gauw conflictueus voelde. Ik las ooit eens in een onderzoek dat veel mensen die in een conflict zitten de neiging hebben om de gevolgen van dat conflict veel groter en erger te maken dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dat was voor mij niet alleen herkenbaar, maar ook een hele helpende gedachte om in sessies vaker en harder door te prikken als dat nodig was. Ik vind dat soms nog steeds spannend om te doen, maar mijn ervaring is dat dit meestal leidt tot een diepzinniger, meer open en beter vervolg.

We score without compromises

Ik kan niet goed tegen futloze sessies en vergaderingen. En ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar wel van houdt. Het lukt (nog 😉 niet altijd, maar ik probeer in ieder geval in mijn werk altijd iets te doen wat zorgt voor wat opschudding. ‘Scoren’ betekent – in onze context – dat iedereen die met ons samenwerkt iets leert of ervaart wat diegene verder brengt met betrekking tot persoonlijke of organisationele doelen. Daarvoor is energie en wat gezonde spanning nodig. En het is gewoon veel leuker om op die manier te leren.